2016-11-11

Zadania szkoły

Szkoła realizuje zadania i cele określone w Ustawie o systemie oświaty oraz przepisach wydanych na jej podstawie, a w szczególności:

1. Zapewnia uczniom warunki możliwe do pełnego rozwoju umysłowego, moralno-emocjonalnego i fizycznego, w zgodzie z ich potrzebami przyw ykorzystaniu bazy szkolnej, z poszanowaniem godności osobistej oraz
wolności światopoglądowej i wyznaniowej. W realizacji tego zadania szkoła respektuje obowiązujące przepisy prawa, podstawowe zasady pedagogiki i psychologii oraz zobowiązania wynikające z Deklaracji Praw Dziecka uchwalonej przez Zgromadzenie ogólne ONZ 20 listopada 1989 r., Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka uchwalonej przez ZgromadzenieOgólne 18 grudnia 1948 r.


2. Umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły poprzez:
1) zapewnienie bezpłatnego nauczania w zakresie ramowych planów nauczania,
2) dostosowuje treści i metody organizacji nauczania do możliwości psychofizycznych uczniów, a także zapewnienia możliwości korzystania z pomocy poradni psychologiczno-pedagogicznej,
3) opiekę nad uczniami szczególnie uzdolnionymi poprzez umożliwienie im realizowania indywidualnego programu nauczania bądź indywidualnego toku nauki oraz ukończenia szkoły w skróconym czasie, zgodnie z zasadami określonymi przez MEN w przepisach szczegółowych.


3. Kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizacji zadań wychowawczych szkoły poprzez:
1) włączanie rodziców w zakresie prac związanych z opracowaniem programu wychowawczego szkoły
2) organizację imprez klasowych, szkolnych, środowiskowych,
3) współpracę z rodzicami w związku z organizacją prac na rzecz środowiska.


4. Realizuje trzy podstawowe zadania w zakresie funkcji wychowawczej:
1) Stworzenie warunków do wszechstronnego rozwoju osobowości dziecka.
2) Przygotowanie wychowanka do znalezienia własnego miejsca w społeczeństwie.
3) Skoordynowanie oddziaływań wychowawczych domu, szkoły i środowiska rówieśniczego
4) Czuwanie nad prawidłowym i bezpiecznym funkcjonowaniem ucznia w społeczeństwie.


5. Realizacja celów wychowawczych, które wynikają z zadań szkoły, zostały ujęte w czterech obszarach rozwoju ucznia
1) Rozwój intelektualny ucznia.
2) Rozwój emocjonalny ucznia.
3) Rozwój społeczny ucznia.
4) Rozwój zdrowotny ucznia.


6. Program wychowawczy szkoły uchwala Rada Pedagogiczna po zasięgnięciu opinii Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego i stanowi załącznik do niniejszego Statutu.
6a. Szkoła Podstawowa włączyła do działalności edukacyjnej szkolny program profilaktyki.
Program profilaktyki został oparty na czterech strategiach:
1) Strategia informacyjna, czyli przekaz podstawowych informacji skierowanych w formie dostosowanej do wieku rozwojowego uczniów.
2) Strategia edukacyjna rozwijająca ważne umiejętności psychologiczne i społeczne i w efekcie podnoszenia własnej wartości.
3) Strategia kompetencji społecznych polegająca na budowaniu kontaktów z innymi ludźmi, rozwijająca umiejętność radzenia sobie ze stresem, rozwiązywanie konfliktów, opierania się presji grupy.
4) Strategia działań afektywnych polegająca na niesieniu pomocy w zaspokajaniu ważnych dla dzieci potrzeb przez zaangażowanie w działalność pozytywną, będącą alternatywą do zachowań ryzykownych.
5) Szkolny program profilaktyki uchwala Rada Pedagogiczna, po zasięgnięciu opinii Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego i stanowi on załącznik do niniejszego Statutu.


7. Umożliwia uczniom podtrzymanie tożsamości narodowej, etnicznej,religijnej poprzez:
1) organizację zajęć religii (etyki) zgodnie za wolą rodziców; według zasadokreślonych w przepisach szczegółowych,
2) organizuje imprezy dotyczące świąt państwowych, poszanowania symboli narodowych,
3) rozszerzenie zagadnień programowych o tematykę związaną z regionem,
4) udział uczniów w uroczystościach i imprezach środowiskowych, lokalnych.


8. Umożliwia dzieciom z odchyleniami prawidłowej budowy ciała udział w zajęciach gimnastyki korekcyjnej. Zakres potrzeb określa nauczyciel specjalista na podstawie opinii specjalistycznej placówki służby zdrowia.Liczebność grupy nie może przekraczać 12 osób.
Gimnastyka korekcyjna dla klas IV-VI może być prowadzona po uzyskaniu zgody organu prowadzącego na finansowanie działań w formie zajęć nadobowiązkowych.

9.1. Umożliwia rozwijanie zainteresowań i zdolności uczniów poprzez:
a) prowadzenie kół zainteresowań i przedmiotowych,
b) umożliwienie uczniom udziału w konkursach i olimpiadach przedmiotowych, tematycznych i innych na szczeblu szkoły, gminy, powiatu, województwa,
c) promocję osiągnięć uczniowskich ( tablica informacyjna, apele, nagrody,wpis do kroniki, wpis do gazetki szkolnej, prezentacje szkolne, środowiskowe),
d) stosowanie aktywizujących form pracy, w tym umożliwienie wykazywania się własnymi osiągnięciami i pracą – referaty, asystenci, wystawy itp.
9.2. Zajęcia określone w punkcie „a” organizowane są w formie zajęć nadobowiązkowych. Wymiar zajęć oraz liczebność grup określa dyrektor szkoły po uzyskaniu zgody organu prowadzącego na finansowanie tychże działań. Rodzaj i zakres zajęć pozalekcyjnych ustala dyrektor po zasięgnięciu opinii organów szkoły.


10. Gwarantuje bezpieczne i higieniczne warunki nauki, wychowania i opieki podczas wszystkich zajęć organizowanych przez szkołę z uwzględnieniem: zasad określonych przez MEN w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny w szkołach i placówkach publicznych,
1) zobowiązania nauczycieli do aktywnego pełnienia dyżurów podczas przerw międzylekcyjnych zgodnie z harmonogramem ustalonym przez dyrektora szkoły z zachowaniem następujących warunków:
a) nauczyciel dyżurny jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo dzieci w budynkui na boisku szkolnym,
b) podczas zajęć pozalekcyjnych za bezpieczeństwo dzieci odpowiada nauczycielprowadzący zajęcia,
2) zapewnienia opieki dzieciom nieuczestniczącym w lekcjach religii (przebywają w budynku szkolnym – świetlica),
3) odpowiedzialność nauczycieli – organizatorów wycieczek klasowych lub szkolnych z uwzględnieniem niżej wymienionych zasad:
a) obowiązkowe zgłaszanie wycieczek do dyrektora i uzyskanie zgody,
b) zagwarantowania właściwej opieki grupom wycieczkowym zgodnie z przepisami o ruchu turystycznym,
c) zobowiązanie nauczycieli do znajomości i przestrzegania przepisów przeciwpożarowych, w tym właściwego zachowania się w razie zagrożenia pożarem oraz zgodnego z przepisami postępowania w razie wypadku w szkole,
d) opieki zdrowotnej nad uczniami zgodnie z obowiązującymi przepisami, w porozumieniu z właściwą placówką służby zdrowia.


11.1. Zapewnia uczniom pomoc psychologiczno-pedagogiczną w niżej wymienionych formach:
a) indywidualizacja form i metod pracy z uczniem, w tym obniżanie wymagań w odniesieniu do uczniów, wobec których poradnia psychologicznopedagogiczna orzekła taką konieczność,
b) udzielanie uczniom i rodzicom porad w zakresie rozwiązywania spraw związanych z nauczaniem, wychowaniem, kształceniem; w tym wnioskowanie o pomoc specjalistów zatrudnionych w poradni psychologiczno-pedagogicznej i innych poradniach specjalistycznych,
c) prowadzenie zajęć kompensacyjno-wyrównawczych i innych zajęć specjalistycznych w odniesieniu do uczniów, którym braki w wiadomościach i umiejętnościach, nieprawidłowości rozwoju bądź zaburzenia zachowania utrudniają dalsze zdobywanie wiedzy oraz zagrażają niepowodzeniami szkolnymi; organizowanie kształcenia w formie nauczani indywidualnego dla uczniów, wobec których poradnia psychologiczno-pedagogiczna (lub inna specjalistyczna) orzekła taką konieczność,
d) organizowanie pomocy pedagogicznej w miarę możliwości dostosowanej do indywidualnego programu pracy zawartego w orzeczeniu, w odniesieniu do dzieci, wobec, których poradnia orzekła potrzebę kształcenia specjalnego lub umieszczenie w placówce opiekuńczowychowawczej albo resocjalizacyjnej do czasu zastosowania proponowanego rozwiązania.
11.2. Pomoc pedagogiczna i psychologiczna, konieczność prowadzenia w/w zajęć oraz ich rodzaje wynikają z analizy zagrożeń i potrzeb uczniów dokonywanej na posiedzeniu Rady Pedagogicznej zgodnie z wnioskami wychowawców klas, nauczycieli przedmiotów.
11.3. Decyzję o uruchomieniu proponowanych form pomocy pedagogicznej podejmuje dyrektor szkoły z uwzględnieniem możliwości finansowych, organizacyjnych i kadrowych szkoły.
11.4. Efektywność działań podlega ocenie na posiedzeniu Rady Pedagogicznej.
11.5. Działania wymienione w punktach 11.1.a i 11.1.b wchodzą w zakres zadań obowiązkowych nauczycieli przedmiotów i wychowawców klas. Wniosek o konsultację specjalistyczną w poradniach przygotowuje wychowawca klasy i składa do dyrektora szkoły za pośrednictwem pedagoga szkolnego.
11.6. Zajęcia wymienione w punkcie 11.1.c. organizuje się na wniosek nauczyciela specjalisty prowadzącego określone formy zajęć lub opinii poradni zgodnie z zasadami określonymi przez MEN w przepisach szczegółowych. Zajęcia te mogą być traktowane jako obowiązkowe dla niektórych grup uczniów w wymiarze wynikającym z ramowego planu nauczania.Organizowanie w/w zajęć w wymiarze większym niż ramowy może być prowadzone po uzyskaniu zgody organu prowadzącego szkołę na finansowanie dodatkowych zajęć.
11.7. Organizację nauczania indywidualnego normuje MEN w przepisach szczegółowych. Zasady dokumentacji zajęć ustala dyrektor szkoły.


12. Organizowanie opieki nad uczniami niepełnosprawnymi uczęszczającymi do szkoły.


13. Organizuje pomoc materialną dla dzieci pochodzących z rodzin o trudnej sytuacji finansowej poprzez:
a) ścisłą współpracę z Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Dobroszycach wnioskowanie o pomoc materialną,
b) współpracę z sądem rodzinnym w Oleśnicy w sprawach dotyczących rozpatrzenia trudnych przypadków (patologia, zagrożenia niedostosowaniami społecznymi),
c) koordynatorem działań pracy szkoły w zakresie realizacji zadań opiekuńczych jest pedagog szkolny.

Przeczytaj o systemie i przetwarzanych w nim danych

Tożsamość administratora systemu
Administratorem Scentralizowanego Systemu Dostępu do Informacji Publicznej (SSDIP), który służy do udostępniania podmiotowych stron BIP jest Minister Cyfryzacji, mający siedzibę w Warszawie (00-583) przy Al. Ujazdowskich 1/3, który zapewnia jego rozwój i utrzymanie. Minister Cyfryzacji w ramach utrzymywania i udostępniania systemu SSDIP zapewnia bezpieczeństwo publikowanych danych, wymagane funkcjonalności oraz rejestrowanie i nadawanie uprawnień redaktorów BIP dla osób wskazanych we wnioskach podmiotów zainteresowanych utworzeniem własnych stron podmiotowych przy użyciu SSDIP zgodnie z art. 9 ust. 4 pkt 3 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429).
Minister Cyfryzacji, jako administrator systemu SSDIP jest jednocześnie administratorem danych osób wnioskujących o dostęp do SSDIP w celu utworzenia podmiotowych stron BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania.
Tożsamość administratora danych
Administratorem danych osobowych przetwarzanych w systemie SSDIP w zakresie osób wnioskujących o utworzenie podmiotowej strony BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania (redaktorów podmiotowych stron BIP) jest Minister Cyfryzacji.

Administratorami danych publikowanych na podmiotowych stronach BIP utworzonych w ramach SSDIP są podmioty, które daną stronę podmiotową BIP utworzyły. Podmioty te decydują o treści danych, w tym treści i zakresie danych osobowych publikowanych na podmiotowych stronach BIP, ich rozmieszczeniu, modyfikacji i usuwaniu.
Minister Cyfryzacji, jako Administrator systemu SSDIP w odniesieniu do materiałów publikowanych na podmiotowych stronach BIP jest podmiotem przetwarzającym. Może on ingerować w treść materiałów publikowanych na poszczególnych stronach podmiotowych BIP jedynie w przypadku, gdy właściwy podmiot, który daną stronę utworzył i nią zarządza utracił do niej dostęp lub z innych przyczyn utracił nad nią kontrolę.
Dane kontaktowe administratora systemu SSDIP
Z administratorem systemu SSDIP można się skontaktować poprzez adres email mc@mc.gov.pl, pisemnie na adres siedziby administratora, lub na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa.
Dane kontaktowe inspektora ochrony danych osobowych
Administrator systemu SSDIP wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani/Pan skontaktować poprzez email iod@mc.gov.pl lub listownie – na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa. Z inspektorem ochrony danych można się kontaktować wyłącznie w sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych osób składających wnioski o udostepnienie SSDIP, redaktorów poszczególnych stron BIP, oraz incydentów bezpieczeństwa.
W sprawach przetwarzania danych osobowych zawartych w treści materiałów publikowanych w ramach poszczególnych stron podmiotowych, należy się kontaktować z inspektorem ochrony danych podmiotu, którego strona BIP dotyczy, ich redaktorem lub kierownictwem podmiotu, który daną stronę podmiotowa BIP utworzył.
Cele przetwarzania i podstawa prawna przetwarzania
Celem przetwarzania danych publikowanych na stronach podmiotowych BIP przez poszczególne podmioty jest udostępnienie informacji publicznej wytworzonej w urzędzie i dotyczącej działalności urzędu. Podstawę prawną publikacji stanowi wypełnienie obowiązku prawnego, o którym mowa w art. 8 oraz art. 9 ust 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej.
Celem udostępniania systemu SSDIP przez Ministra Cyfryzacji jest umożliwienie podmiotom zobowiązanym, o których mowa w art. 4 ust 1 i 2 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, utworzenia i prowadzenia własnych stron BIP (co wynika z art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ww. ustawy).
Odbiorcy danych lub kategorie odbiorców danych
Dane osobowe w zakresie imienia, nazwiska, nr telefonu, nr faksu dotyczące redaktorów podmiotowych stron BIP oraz dane osobowe publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na poszczególnych podmiotowych stronach BIP są danymi udostępnianymi publicznie bez żadnych ograniczeń, w tym Centralnemu Ośrodkowi Informatycznemu w Warszawie przy Alejach Jerozolimskich 132-136, któremu Ministerstwo Cyfryzacji powierzyło przetwarzanie danych przetwarzanych w ramach platformy SSDIP.
Okres przechowywania danych
Dane dotyczące osób wnioskujących o udostępnienie systemu SSDIP oraz dane osób wyznaczonych na redaktorów stron podmiotowych przechowywane są przez czas, w jakim osoby te pełniły swoje funkcje oraz przez okres wskazany w przepisach prawa po okresie, w którym osoby te przestały pełnić swoje funkcje.
Dane osobowe osób zawarte w materiałach publikowanych w ramach podmiotowych stron BIP przechowywane są przez okres ustalony przez osoby zarządzające treścią tych stron.
Prawa podmiotów danych
Osoby, których dane są przetwarzane w systemie głównym SSDIP, w tym osoby składające wnioski o przyznanie dostępu do SSDIP oraz osoby będące redaktorami podmiotowych stron BIP, mają prawo dostępu do swoich danych, prawo do sprzeciwu, prawo ograniczenia przetwarzania oraz prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, o którym mowa powyżej. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora systemu tj. Ministra Cyfryzacji lub wyznaczonego inspektora ochrony danych na adres iod@mc.gov.pl.
Osoby, których dane są publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na podmiotowych stronach BIP maja prawo dostępu do danych, prawo do sprzeciwu, prawo do ograniczenia przetwarzania, prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, w którym ich publikacja jest wymagana. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora danych podmiotu, którego dana strona BIP dotyczy, lub wyznaczonego przez niego inspektora ochrony danych.
Prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego
Osobom, których dane są przetwarzane w systemie SSDIP lub na podmiotowych stronach BIP publikowanych przez poszczególne podmioty przysługuje prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych tj. do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO) z siedzibą w Warszawie przy ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
Informacja o dobrowolności lub obowiązku podania danych
Przetwarzanie danych osobowych osób składających wnioski o dostęp do SSDIP oraz osób wyznaczonych do redakcji poszczególnych stron podmiotowych BIP jest niezbędne dla zapewnienia kontroli dostępu i wynika z przepisu prawa, tj. art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429) oraz § 15 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie Biuletynu Informacji Publicznej (Dz. U. Nr 10, poz. 68), w związku z art. 20a ustawy z dnia 17 lutego o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 700, 730, 848, 1590 i 2294) i przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2247).
Publikowanie danych osobowych na stronie systemu SSDIP oraz na podmiotowych stronach BIP jest dopuszczalne tylko wtedy, jeśli wynika z przepisów prawa, lub jeśli administrator danych uzyskał zgodę tych osób na ich publikację.



Zapoznałem się..